MEDIATION

Ieder mens is anders. De verschillen tussen mensen kunnen elkaar positief versterken en kunnen leiden tot conflicten. Als het niet lukt om op een goede manier om te gaan met elkaars verschillen dan ontstaat er een (driegend) conflict.  Om tot een oplossing te komen kan dan lastig worden of zelfs onmogelijk lijken. Het inzetten van een neutrale gesprekspartner in de vorm van mediation biedt gelukkig uitkomst. De mediator van De ConflictExpert maakt de kern van het conflict bespreekbaar en begeleidt beide partijen om tot (alternatieve) oplossingen te komen. Een oplossing waar iedereen zich prettig bij voelt.

De ConflictExpert ziet een conflict als bron voor groei en ontwikkeling. Verschillend zijn is prima; het is nodig en mag er zijn. Onze kracht zit in het tot zijn recht laten komen van de verschillen, deze te respecteren en te zoeken naar de verbinding. Zo wordt er niet alleen een probleem opgelost maar ontstaat er een situatie waarin er begrip is voor elkaars perspectieven. Dat is de basis voor het maken van afspraken die voor beide partijen werkbaar zijn.

Ben je betrokken bij een (dreigend) conflict of wil je graag preventief te werk gaan? De mediator  van De ConflictExpert is professioneel, betrouwbaar en altijd onpartijdig. Wij weten hoe we de lucht kunnen klaren voor alle betrokkenen en een samenwerking naar het juiste niveau kunnen tillen. Onze mediators zijn gespecialiseerd in arbeidsmediation, zakelijke mediation en familie mediation. Daarnaast hebben wij ruime kennis en ervaring binnen de zorg, de kinderopvang en het onderwijs.

Ons DOEL is om de relatie te herstellen en werkbaar te maken voor de toekomst.

VOORDELEN VAN MEDIATION

Het inzetten van mediation via De ConflictExpert bespaart je tijd en juridische kosten. Een ontslagprocedure bij de kantonrechter of andere vormen van rechtszaken zijn tijdrovend en kosten veel geld. Bovendien is de uitkomst altijd onvoorspelbaar. Wij werken toe naar een snelle oplossing waarbij je zelf altijd de controle behoudt. Middels een mediator kunnen alle partijen hun verhaal doen en werken we samen toe naar een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Bij mediation gelden er geen winnaars of verliezers; er ontstaat juist een win-win situatie. Mediation geeft inzicht en de afspraken die naderhand worden gemaakt bieden een stevig fundament voor de toekomst.

INTAKE

INTAKE

Mediation begint altijd met intakegesprekken. Een intakegesprek is een één-op-één gesprek tussen de mediator en de verschillende partijen. De gesprekken zijn vertrouwelijk en iedereen krijgt de tijd om hun kant van het verhaal te vertellen aan de mediator. Onze mediator gebruikt het intakegesprek om kennis te maken, uit te leggen wat mediation is, een indruk te krijgen van wat er speelt en te ontdekken wat de partijen willen bereiken met mediation.

GEZAMENLIJKE GESPREKKEN

GEZAMENLIJKE GESPREKKEN

Na de intakegesprekken, starten we met de gezamenlijke gesprekken. In het eerste gesprek ondertekenen we de mediationovereenkomst. Hierin staat onder andere een korte beschrijving van geschil en onder welke voorwaarden we met elkaar aan de slag gaan. Zodra de overeenkomst is ondertekend, kunnen we ons richten op de inhoud. Iedereen krijgt de kans om zijn verhaal te vertellen. De mediator begeleidt het gesprek en zorgt ervoor dat er echt geluisterd wordt.

ONDERHANDELINGS FASE

ONDERHANDELINGS FASE

In deze fase van het traject zoeken we met elkaar naar oplossingen die recht doen aan de wensen van alle betrokkenen. Vervolgens helpt de mediator de betrokkenen om tot concrete afspraken te komen die voor alle partijen werken. Deze afspraken kunnen gaan over communicatie, verantwoordelijkheden, werkafspraken, rollen binnen bijvoorbeeld een familiebedrijf of een beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden. De mediator bewaakt dit proces door na te gaan of de afspraken overwogen, helder en haalbaar zijn voor iedereen.

AFRONDING

AFRONDING

In deze laatste fase legt de mediator de gemaakte afspraken vast in een vaststellingsovereenkomst (VSO) of een afsprakendocument. Wanneer iedereen akkoord is met de inhoud van de overeenkomst of het document, kan er worden getekend. Door dit document te ondertekenen, verklaren zowel jij als de andere partij dat jullie je zullen houden aan de gemaakte afspraken. Het mediationtraject is nu afgerond. Mocht er in de toekomst opnieuw behoefte zijn aan mediation, dan wordt er een nieuwe mediationovereenkomst opgesteld.

WAT MAG JE VERWACHTEN?

Onze mediator, ofwel gespreksbegeleider, is een professionele bemiddelaar en uiterst goed in staat het conflict ‘te lezen’. Wij zijn getraind om ons tijdens het mediationtraject neutraal op te stellen voor het verkrijgen en behouden van vertrouwen. Wij zorgen voor een constructieve werkrelatie tussen alle betrokkenen waarbij wij de balans binnen het gesprek bewaken. 

Tijdens het traject houden we de vaart erin, maar er moet ook ruimte zijn voor de emotie en het verhaal. Samen werken we toe naar heldere en haalbare afspraken waar iedereen zich in kan vinden. Iedere hulpvraag is daarom uniek en vraagt om een persoonlijke aanpak. Wij leveren om die reden maatwerk. Graag horen we jouw hulpvraag en maken we een vrijblijvende prijsopgave voor je. Dit kan een pakketprijs zijn óf een uurtarief. Zo weet je waar je aan toe bent. 

FAMILIEMEDIATION

Familiemediation is inzetbaar wanneer er sprake is van een familieruzie, er onenigheid is over een erfenis, of als er een conflict binnen het familiebedrijf zich voordoet. Onze mediator zorgt voor een nieuw gezamenlijk gesprek waarbinnen iedereen op een veilige manier zijn behoeften, verwachtingen en belangen in kaart kan brengen. Vervolgens werken we samen toe naar een oplossing. Dit leidt tot nieuwe inzichten in elkaar en een betere balans binnen de familie. Familiemediation zorgt weer voor rust. Dit geldt zowel voor de betrokkenen als voor hun omgeving.

ZAKELIJKE MEDIATION

Een zakelijk conflict kan voortkomen uit overeenkomsten, een faillissement, maar ook door betalingen of diensten. Een geschil binnen of tussen bedrijven en organisaties kan ingewikkeld zijn. Door onze jarenlange ervaring in het bedrijfsleven weten we hoe we complexe kwesties kunnen oplossen. Onze mediator zorgt ervoor dat beide partijen in gesprek blijven en dat er een positieve uitkomst is waarbij de zakelijke relatie behouden blijft. Mediation verloopt, ten opzichte van een juridische procedure, sneller en veiliger; de kosten zijn lager

ARBEIDSMEDIATION

Een arbeidsconflict kan ontstaan door een ruzie, een blokvorming tussen collega’s, een slechte samenwerking of pesterijen. En kan voor een werknemer aanleiding zijn zich ziek te melden. Want wist je dat 30% van het ziekteverzuim veroorzaakt wordt door een conflict op de werkvloer? Een zieke werknemer kost je als organisatie veel tijd, energie en geld, en de werknemer is er ook niet gebaat bij. Onduidelijke communicatie of een slechte conflicthantering liggen vaak ten grondslag bij een arbeidsconflict. De arbeidsmediator van de ConflictExpert zorgt ervoor dat het gesprek tussen de partijen weer op gang komt en dat we in een korte periode toewerken naar een oplossing.

Als arbeidsmediator zijn wij binnen iedere branche inzetbaar. De zorg, de kinderopvang en het onderwijs hebben bij ons wel een streepje voor vanwege onze jarenlange werkervaring binnen deze werkvelden.